11
ANJAKAN UTAMA PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013 – 2025
1.
Menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan
berkualiti bertaraf antarabangsa.
2.
Memastikan setiap murid profisiensi dalam Bahasa
Melayu dan Bahasa Inggeris.
3.
Melahirkan rakyat Malaysia dengan penghayatan
nilai.
4.
Transformasi keguruan sebagai profesion pilihan.
5.
Memastikan kepimpinan berprestasi tinggi
ditempatkan di setiap sekolah.
6.
Mengupaya JPN, PPD dan Sekolah untuk menyediakan
penyelesaian khusus berasaskan keperluan.
7.
Memanfaatkan ICT bagi meningkatkan kualiti
pembelajaran di Malaysia.
8.
Mentransformasi kebolehupayaan dan kapasiti
penyampaian kementerian.
9.
Bekerjasama dengan ibubapa, komuniti dan sektor
swasta secara meluas.
10. Memaksimumkan
keberhasilan murid bagi setiap ringgit.
11. Meningkatkan
ketelusan untuk akauntabiliti secara langsung.
5
ASPIRASI SISTEM PENDIDIKAN MALAYSIA
1. AKSES - 100% enrolmen merentas semua
peringkat pendidikan daripada prasekolah hingga menengah atas menjelang
tahun 2020.
2. KUALITI -Negara dalam kelompok
sepertiga teratas dalam pentaksiran antarabangsa seperti TIMSS dan
PISA dalam tempoh 15 tahun.
3. EKUITI -50% pengurangan dalam jurang
pencapaian (bandar-luar bandar,sosioekonomi,gender) menjelang tahun 2020.
4. PERPADUAN-Sistem pendidikan yang
menawarkan perkongsian pengalaman dan nilai kepada kanak-kanak dengan
menghargai kepelbagaian.
5. KECEKAPAN - Sistem yang memaksimumkan
keberhasilan murid mengikut peruntukan sedia ada.
9 BIDANG KEUTAMAAN
Pertama, memartabatkan profesion
keguruan;
Kedua, meningkatkan kualiti kepimpinan
sekolah;
Ketiga, meningkatkan kualiti
sekolah;
Keempat, memantapkan kualiti kurikulum dan
pentaksiran;
Kelima, meningkatkan penguasaan pelbagai
bahasa;
Keenam, mengukuhkan pelibatan ibu bapa,
sektor swasta dan masyarakat sebagai rakan kongsi dalam pendidikan;
Ketujuh, meningkatkan kesediaan murid
untuk merebut peluang dalam pendidikan tinggi dan pasaran kerja;
Kelapan, memperbaiki kecekapan dan
keberkesanan pengurusan sumber; dan
Kesembilan, membina kemampuan serta
keupayaan sistem penyampaian pendidikan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan