Alat pemikiran “CoRT” merupakan satu alat berfikir
dan juga singkatan bagi perkataan “Cognitive Research Trust”. CoRT dapat
membantu Guru Besar menggunakan minda dengan lebih bijak dan berkesan. Pemikiran
Guru Besar lebih tersusun, luas, jelas dan tidak berburu-buru melakukan
sesuatu. Ketrampilan berfikir secara kritis dan kreatif dapat diwujudkan dengan
bantuan alat-alat berfikir ini.
Terdapat tujuh jenis alat pemikiran CoRT. Antaranya
termasuklah :
1. PMI : Plus, Minus, Interesting (kebaikan,
keburukan dan menarik)
|
Tujuan Berfikir: Meluaskan
fikiran tentang sesuatu situasi. Elakkan reaksi beremosi. Mengembangkan idea.
|
Kaedah dan Langkah:
P : senaraikan semua yang baik M: senaraikan yang buruk I : senaraikan yang menarik |
Contoh untuk dibincangkan:
Sesuaikah matapelajaran sains diajar di luar bilik darjah.
|
2. CAF : Consider All Factors (Mengambil kira semua faktor)
|
Tujuan Berfikir: Meninjau
semua aspek / situasi dengan lengkap dan menyeluruh. Elakkan dari terlupa
faktor-faktor yang penting.
|
Kaedah dan Langkah: Senaraikan semua situasi / faktor yang
berkaitan. Pertimbangkan setiap situasi / faktor. Apakah keputusan sewajarnya
dibuat selepas setiap situasi / faktor dipertimbangkan.
|
Contoh untuk dibincangkan:
Apakah wajar kegiatan kokurikulum dibuat pada hari Khamis?
|
3. C & S : Consequence Sequal (Kesan
mengikut jangka masa)
|
Tujuan Berfikir: Menjangka
apa yang akan berlaku selepas sesuatu cadangan dilaksanakan. Meramal kesan
dan akibat dari keputusan tersebut.
|
Kaedah dan Langkah: Tanya soalan-soalan seperti:
1. Apakah cadangan berkenaan boleh berjaya?
2. Apakah risiko yang mungkin dihadapi?
3. Apakah kesan serta merta, jangka panjang dan pendek?
4. Adakah cadangan berkenaan baik?
|
Contoh untuk dibincangkan:
Latihan kerja rumah setiap murid hendaklah dibuat melalui hubungan komputer
dengan guru. (online)
|
4. AGO :
Aims, Goals & Objectives (Tujuan, matlamat dan objektif)
|
Tujuan Berfikir: Sentiasa
menumpukan perhatian terhadap tujuan asal supaya matlamat dapat dicapai. Elakkan
perkara-perkara yang tidak berkenaan dan berkaitan.
|
Kaedah dan Langkah:
1. Apakah AGO yang dirancang?
2. Apakah tidakan-tindakan yang terkeluar daripada AGO?
3. Bagaimana hendak memastikan AGO dapat dicapai?
|
Contoh untuk dibincangkan:
Apakah AGO untuk mengadakan kelas KAFA di sekolah kebangsaan?
|
5. FIP :
First Important Priorities (Keutamaan
mengikut kepentingan)
|
Tujuan Berfikir: Sentiasa
mengambil kira perkara-perkara yang penting. Tentukan keutamaan. Elakkan
daripada perkara-perkara yang tidak berkaitan.
|
Kaedah dan Langkah:
1. Apakah perkara-perkara yang penting?
2. Antara perkara-perkara tersebut, yang mana paling penting?
3. Apakah perkara paling utama yang memerlukan tindakan segera?
|
Contoh untuk dibincangkan:
Apakah strategi persediaan UPSR untuk murid-murid tahun 6 yang paling baik.
|
6. APC :
Alternatives, Possibilities and Choices (Alternatif, kemungkinan dan
pilihan)
|
Tujuan Berfikir: Memikirkan
beberapa perkara secara serentak. Tentukan yang mana paling baik. Elakkan
berfikiran sehala sahaja.
|
Kaedah dan Langkah:
1. Apakah ada cara-cara yang lain untuk menyelesaikan masalah
tersebut?
2. Apakah baik buruk cadangan yang dikemukakan?
3. Pilih cadangan yang paling baik?
|
Contoh untuk dibincangkan:
Bagaimana untuk memilih ketua kumpulan, sedangkan ahli-ahli tidak mengenali
antara satu sama lain.
|
7. OPV :
Other People’s Views (Pandangan orang lain)
|
Tujuan Berfikir: Mengambil
kra pandangan orang lain sebelum membuat keputusan. Elakkan dari membuat
keputusan yang terlalu memfokuskan kepada fikiran sendiri.
|
Kaedah dan Langkah:
1. Apakah ide diri kita akan mempengaruhi orang lain?
2. Bagaimana orang lain memandang ide kita?
3. Adakah ide kita bernas dan harus dijadikan tindakan?
|
Contoh untuk dibincangkan:
Semua guru dikehendaki membuat Rancangan Pengajaran Harian secara online.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan