1.
|
Mengapakah
KSSR diperkenalkan?
|
|
Jawapan
:
KSSR diperkenalkan sebagai satu usaha menyusun semula dan menambah baik
kurikulum sedia ada untuk memastikan murid dibekalkan dengan pengetahuan,
kemahiran dan nilai yang relevan untuk memenuhi keperluan semasa serta
menghadapi cabaran abad ke-21.
|
|
|
2.
|
Apakah
maksud Kurikulum Standard?
|
|
Jawapan
:
KSSR digubal dalam bentuk pernyataan standard. Pernyataan standard terdiri
daripada standard kandungan dan standard pembelajaran yang perlu
dicapai oleh murid dalam suatu tempoh dan tahap persekolahan. Standard
Kandungan dan Standard Pembelajaran didefinisikan seperti berikut:
- Standard kandungan ialah penyataan spesifik tentang perkara yang murid
patut ketahui dan boleh lakukan dalam suatu tempoh persekolahan merangkumi
aspek pengetahuan, kemahiran dan nilai.
- Standard Pembelajaran ialah satu penetapan kriteria atau petunjuk
(indicator) kualiti pembelajaran dan pencapaian yang boleh diukur bagi
setiap standard kandungan.
|
|
|
3.
|
Apakah
perbezaan KSSR dengan KBSR?
|
|
Jawapan :
KSSR
|
KBSR
|
Reka
bentuk kurikulum berasaskan 6 Tunjang:
• Komunikasi
• Kerohanian, Sikap & Nilai
• Kemanusiaan
• Perkembangan Fizikal & Estetika
• Sains dan Teknologi
• Keterampilan Diri
|
Reka
bentuk kurikulum berasaskan 3 Bidang:
• Komunikasi
• Manusia dan Alam Kelilingnya
• Perkembangan Diri Individu
|
Bahan
Kurikulum:
• Dokumen Standard Kurikulum
|
Bahan
Kurikulum:
• Sukatan Pelajaran
|
Reka
bentuk kurikulum:
• Modular
|
Reka
bentuk kurikulum:
• Linear
|
Organisasi
Kurikulum:
Tahap I (Tahun 1, 2 & 3)
• Modul Teras Asas, Modul Teras Tema & Modul Elektif
Tahap II (Tahun 4, 5 & 6)
• Mata pelajaran Teras & Elektif
|
Organisasi
Kurikulum:
Tahap I (Tahun 1, 2 & 3) dan
• Mata pelajaran Teras, Wajib & Tambahan
Tahap II (Tahun 4, 5 & 6)
• Mata pelajaran Teras, Wajib & Tambahan
|
Elemen
Kreativiti dan Inovasi, Keusahawanan dan Teknologi Maklumat &
Komunikasi (TMK) secara eksplisit
|
Elemen
Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif
|
Fokus:
4M (Membaca, Menulis, Mengira dan Menaakul)
|
Fokus:
3M (Membaca, Menulis dan Mengira)
|
|
|
|
4.
|
Adakah
terdapat perubahan mata pelajaran dalam KSSR Tahap Satu?
|
|
Jawapan
:
Ya. Dalam KSSR Tahap Satu, terdapat beberapa mata pelajaran baru di
samping penggabungan semua disiplin ilmu dalam bentuk Modul Teras Asas,
Modul Teras Tema dan Modul Elektif untuk pengurusan kurikulum yang lebih
berkesan.
|
|
|
5.
|
Mengapakah
Modul Teras Tema diperkenalkan?
|
|
Jawapan
:
Modul Teras Tema diperkenalkan untuk mengurangkan bilangan mata pelajaran
di tahap satu. Modul Teras Tema mengandungi tema Dunia Kesenian dan
tema Dunia Sains dan Teknologi (DST). Dalam tema Dunia Kesenian,
terdapat dua mata pelajaran, iaitu Seni Visual dan Muzik. Tema DST
mengandungi elemen mata pelajaran Sains, Teknologi Maklumat dan Komunikasi
(TMK) dan Reka Bentuk dan Teknologi (RBT).
|
|
|
6.
|
Mengapakah
Sains tidak dijadikan Modul Teras Asas?
|
|
Jawapan
:
Sains tidak dijadikan Modul Teras Asas kerana Modul Teras Asas memberi
fokus kepada literasi dan numerasi, kesejahteraan diri dan pembangunan
rohani. Manakala Sains pula diperkenalkan dalam Modul Teras Tema
untuk memberi pengetahuan asas tentang disiplin ilmu Sains.
|
|
|
7.
|
Mengapakah
peruntukan masa untuk Pendidikan Islam di SJK (C) dan SJK (T) dikurangkan
berbanding di SK?
|
|
Jawapan
:
Di
SJK (C) dan SJK (T), peruntukan masa bagi mata pelajaran Bahasa Cina dan
Bahasa Tamil ialah 360 minit. Jika peruntukan masa Pendidikan Islam
disamakan dengan di SK, maka murid akan balik lewat kerana belajar lebih
daripada 1380 minit seminggu.
|
|
|
8.
|
Bolehkah
sekolah membuat penjurusan (streaming) dalam KSSR?
|
|
Jawapan
:
KSSR tidak mengalakkan penjurusan.
|
|
|
9.
|
Adakah
KSSR dapat melahirkan masyarakat yang bersahsiah?
|
|
Jawapan
:
Ya.
Konsep KSSR mengandungi tunjang keterampilan diri yang memastikan murid
dididik dan dibimbing supaya memiliki daya kepimpinan dan sahsiah diri yang
tinggi melalui kurikulum dan aktiviti kokurikulum.
|
|
|
10.
|
Siapakah
yang akan mengajar Dunia Sains dan Teknologi?
|
|
Jawapan
:
Guru yang paling sesuai mengajar DST ialah guru beropsyen Sains.
|
|
|
11.
|
Perlukah
murid Tahun 1 belajar TMK?
|
|
Jawapan
:
Ya, semua murid Tahun 1 perlu belajar kemahiran asas TMK supaya murid dapat
menggunakan kemahiran tersebut dalam semua disiplin ilmu.
|
|
|
12.
|
Bolehkah
Elemen Merentas Kurikulum tidak digunakan dalam P&P?
|
|
Jawapan
:
Elemen Merentas Kurikulum(EMK) tidak perlu digunakan dalam setiap
kali sesi p&p tetapi ia perlu diaplikasikan dalam p&p yang
bersesuaian.
|
|
|
13.
|
Bilakah
elemen TMK diajar dalam Dunia Sains dan Teknologi?
|
|
Jawapan
:
Kemahiran asas TMK amat penting diajar kepada murid Tahun 1 dan
dicadangkan supaya ianya diajarkan pada awal tahun.Kemahiran asas ini boleh
juga diajar dalam elemen Sains menggunakan TMK. Elemen TMK dapat
dikuasai sepenuhnya maka ia boleh diperkukuhkan secara merentas
kurikulum dalam disiplin ilmu lain.
|
|
|
14.
|
Berapakah
bilangan minimum dan maksimum standard kandungan serta standard
pembelajaran TMK yang perlu diajar dalam seminggu?
|
|
Jawapan
:
Tiada
bilangan minima atau maksima yang ditentukan dalam seminggu kerana tahap
kebolehan murid yang berbeza-beza. Walau bagaimanapun semua standard
kandungan dan standard pembelajaran perlu dicapai dalam tempoh masa yang
ditetapkan seperti mana yang digariskan dalam DSK TMK.
|
|
|
15
|
Adakah
murid akan berasa bosan di kelas dengan penambahan waktu Bahasa Inggeris?
|
|
Jawapan
:
Tidak. Kaedah dan teknik yang pelbagai diperkenalkan oleh guru untuk
menarik minat murid. Modul Language Arts yang menekankan pendekatan didik
hibur dan apresiasi bahasa. P & P bahasa yang menarik dan efektif
dijalankan melalui aktiviti menyanyi, jazz chants, choral speaking, drama,
muzik dan bahan bantu mengajar lain yang sesuai.
|
|
|
16
|
Apakah
tindakan guru sekiranya murid tidak mencapai standard yang ditetapkan?
|
|
Jawapan
:
Guru perlu membuat tindak susul yang berterusan seperti menjalankan
pemulihan untuk memastikan murid akhirnya mencapai standard yang
ditetapkan.
|
|
|
17.
|
Adakah
buku teks disediakan bagi semua mata pelajaran tahun 1?
|
|
Jawapan
:
Ada, kecuali Dunia Seni Muzik dan Seni Visual tidak disediakan buku
teks. Walau bagaimanapun, buku panduan pengajaran disediakan untuk
mata pelajaran ini.
|
|
|
18.
|
Adakah
semua murid belajar menggunakan komputer bagi Elemen Merentas
Kurikulum - Teknologi Maklumat dan Komunikasi?
|
|
Jawapan
:
Bagi EMK yang melibatkan TMK (EMK-TMK), murid boleh menggunakan peralatan
TMK sedia ada di sekolah seperti komputer, cakera padat, Internet dan
lain-lain mengikut kesesuaian topik. Bagi guru pula, 3 pendekatan
yang dicadangkan boleh diguna pakai dalam melaksanakan EMK-TMK iaitu:
• Murid menggunakan komputer riba di dalam kelas, komputer dipusat akses
dan juga di makmal komputer bagi tujuan menyiapkan hasil kerja yang
dikehendaki
• Guru menggunakan komputer riba bersama projektor LCD dalam kelas bagi
tujuan pengajaran menggunakan perisian kursus dan bahan digital
• Guru menggunakan komputer riba bersama projektor LCD di dalam kelas
melibatkan aktiviti interaktif bersama murid atau guru menggunakan komputer
di dalam makmal komputer bagi tujuan p&p bersama murid
|
|
|
19.
|
Bagaimanakah
EMK-TMK hendak dijalankan sekiranya semua guru hendak menggunakan makmal
dalam satu masa?
|
|
Jawapan
:
Prasarana yang terdapat di sekolah seperti Makmal Komputer, Pusat Akses dan
komputer riba hendaklah digunakan secara optima oleh guru dalam p&p
EMK-TMK. Pentadbir pula harus memastikan semua kemudahan tersebut
berada dalam keadaan baik yang boleh diakses pada waktu persekolahan.
Sekiranya guru ingin menggunakan makmal komputer, pihak sekolah perlu
menyediakan jadual penggunaan dan borang tempahan.
|
|
|
20
|
Bagaimanakah
sekolah yang tidak mempunyai capaian internet dapat melaksanakan
pembelajaran yang melibatkan komputer?
|
|
Jawapan
:
Semua sekolah telah dibekalkan capaian internet melalui program Rangkaian
SchoolNet KPM dan tidak semua topik di dalam EMK-TMK memerlukan capaian
Internet. Sekiranya pihak sekolah menghadapi masalah capaian
Internet, sekolah bolehlah menghubungi pihak yang telah di
pertanggungjawabkan atau JPN. Sekolah juga telah dimaklumkan melalui
pekeliling KP.BTMK 1/044/01 Jld. 11 (11) bertarikh 13 November 2008 bahawa
capaian alternatif boleh digunakan.
|
|
|
21
|
Apakah
usaha yang dilakukan bagi menyediakan guru bagi pelaksanaan KSSR?
|
|
Jawapan
:
KPM telah menjalankan kursus penyebaran KSSR kepada semua guru yang
terlibat dalam pelaksanaan KSSR. Guru juga dibekalkan bahan sokongan dan
boleh mengakses maklumat daripada laman web di KPM seperti yang
berikut: http://www.moe.gov.my/bpk
|
|
|
22
|
Adakah
KSSR mampu mendorong kreativiti guru dan murid dalam p&p?
|
|
Jawapan
:
KSSR mampu mendorong meningkatkan kreativiti guru dan murid melalui
pendekatan p&p seperti didik hibur dan elemen nilai tambah merentas
kurikulum. Guru dibekalkan dengan buku panduan kreativiti untuk
membantu guru dalam pelaksanaan p&p.
|
|
|
23
|
Apakah
saluran yang disediakan oleh guru-guru yang menghadapi masalah berkaitan
KSSR?
|
|
Jawapan
:
KPM menyediakan laman web KSSR (www.moe.gov.my/bpk) untuk memudahkan guru
berinteraksi sekiranya menghadapi masalah. Selain itu, guru digalakkan
menghubungi JU, pegawai PPD atau pegawai JPN untuk mendapatkan khidmat
nasihat berkaitan KSSR.
|
|
|
24
|
Dalam
tahap 1, setakat manakah pendidikan seks diajarkan?
|
|
Jawapan
:
Pendidikan
Kesihatan Reproduktif dan Sosial (PEERS) tidak diajar sebagai satu
mata pelajaran tetapi sebagai komponen yang besar (75%) dalam mata
pelajaran Pendidikan Kesihatan.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan