GURU PENYAYANG

KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
 PANDUAN
 
TUJUAN 
1.                Pelaksanaan Guru Penyayang adalah bertujuan agar guru mengamal dan membudayakan sikap kasih sayang di sekolah.
 
KONSEP
 
2.               Penyayang membawa maksud perbuatan atau perlakuan menyayangi, mengasihi,  dan bersifat belas kasihan serta menghormati orang lain. Ini bermakna Guru Penyayang adalah seorang yang memiliki sifat kepedulian (concern) terhadap setiap perkara yang berkaitan dengan muridnya (every child matters) dengan cara mengamalkan nilai kasih sayang, bersikap mesra,  mengambil berat, berbudi bahasa, saling menghormati, sentiasa ceria, prihatin dan sabar.
  
3.               Guru penyayang menjiwai bahawa murid mereka merupakan aset penting yang perlu diberi perhatian, dijaga, dibimbing, dihargai kewujudannya dan  disayangi setiap masa.
 
4.               Membudayakan amalan penyayang merupakan sifat profesional guru dalam perhubungannya dengan murid, ibu bapa, komuniti dan masyarakat.
 
OBJEKTIF
 
5.                   Objektif Guru Penyayang;
 
5.1               Menjiwai amalan penyayang adalah budaya guru.
5.2               Menginsafi bahawa kehadiran murid merupakan rahmat kepada sekolah.
5.3               Menyedari bahawa setiap murid adalah aset kepada sekolah.
5.4               Menghargai sumbangan murid, ibu bapa, komuniti dan masyarakat kepada sekolah.
 
AKTIVITI
 
6.               Pelaksanaan Guru Penyayang hendaklah berterusan serta merupakan budaya guru. Ia akan dilaksanakan berdasarkan pelan jangka pendek dan jangka panjang secara berfasa. Bagi fasa pertama pelaksanaannya, guru-guru hendaklah melaksanakan tiga aktiviti berikut;
 
6.1               Mengalu-alukan kehadiran murid
6.2               Pelaksanaan Program Mentor Mentee
6.3               Memberi penghargaan kepada murid
 
7.                   Aktiviti dan kaedah pelaksanaan adalah seperti di LAMPIRAN A.


PANDUAN AKTIVITI GURU PENYAYANG
 
Aktiviti Guru Penyayang dilaksanakan seperti berikut;

BIL
PROGRAM
AKTIVITI
KAEDAH
PERSONALIA
 
1.
 
MENGALU-ALUKAN KEHADIRAN MURID
 
 
a.       Guru mengalu-alukan murid di pintu pagar sekolah
 
                 i. Semasa murid memulakan sesi persekolahan baru
 
                ii. Semasa murid datang ke sekolah
 
              iii. Semasa murid pulang dari sekolah
 
 
  i.      Menyambut kedatangan murid;
 
a.      Penampilan guru yang  kemas dan ceria
b.      Bersikap mesra, berbudi bahasa dan menghormati murid
d.      Ambil berat, prihatin dan sabar menyambut murid
 
 ii.      Membuat sapaan
 
a.   Memberi salam dan menyambut salam semasa datang sekolah
Contoh: “selamat pagi” “selamat datang”  “jemput masuk”
 
b.    Lambaian pulang
Contoh: “selamat pulang” “jaga diri baik-baik”  “jumpa lagi”
 
c.    Bertanya khabar
Contoh: “apa khabar hari ini?”
“dah makan ke belum?”

iii.         Memberi bimbingan dan tunjuk ajar secara berhemah.
 
             Contoh
   a.     Membetulkan tali leher
   b.     Mengenakan butang baju
 
iv.         Membuat publisiti/promosi mengalu-alukan kehadiran murid ke sekolah dengan menyediakan kain rentang
 
    Contoh:
            ‘Kehadiran Anda Impian Kami’
 
 
Barisan kepimpinan sekolah dan sekumpulan guru yang diatur oleh pihak pentadbir sekolah
 
 
 
 
 
 
b.     Guru mengambil peduli terhadap murid semasa di sekolah
 
            i. Semasa di bilik darjah
 
           ii. Semasa di kantin/dewan makan
 
         iii. Semasa aktiviti kokurikulum
 
         iv. Semasa perhimpunan

Interaksi Guru (rapport)
   i.      Penampilan guru kemas dan ceria sepanjang masa
 
 ii.       Bersikap mesra dan menunjukkan rasa hormat kepada murid
 
iii.        Membuat sapaan
 
iv.        Mengambil berat dan prihatin terhadap murid
 
 
Semua guru
 
 
 
2.
 
MENTOR MENTEE
 
 
1.    Pelaksanaannya bertujuan untuk;
 
                 i.Membangunkan sahsiah diri murid
 
                ii.Membina jati diri murid
 
              iii. Mentor sebagai orang yang boleh membantu menyelesaikan masalah murid
 
2.      Antara aktiviti yang dicadangkan  adalah seperti berikut;
 
                  i.   Sesi ramah mesra
                 ii.   Sesi makan bersama
               iii.    Meraikan hari lahir
               iv.    Bimbingan hala tuju
                   hidup
                 v.   Lawatan/ziarah keluarga
               vi.    Sesi perkongsian
                   masalah
 
 
 
1.       Guru dengan penuh rasa kekeluargaan melaksanakan aktiviti mentor mentee.
 
2.       Strategi pelaksanaannya;
 
                 i. Seorang atau dua mentor bagi setiap kelas mengikut kesesuaian sekolah
 
                ii. Perjumpaan diadakan sekurang-kurangnya dua kali sebulan dan diselaraskan dalam jadual waktu harian.
 
3.       Pengisian semasa perjumpaan;
     i. Membuat sapaan
 
    ii. Menyemak dan prihatin  
        latar belakang mentee
 
    iii. Membimbing mentee 
         mengatasi masalah
 
    iv. Membimbing mentee
         membina hala tuju dan
         kerjaya
 
     v. Membimbing mentee
         membentuk jati diri dan
         sahsiah diri
 
4.       Tugas guru yang dipilih sebagai mentor hendaklah disenaraikan sebagai salah satu tugasnya di sekolah
 
5.         Aktiviti  didokumentasikan
 
6.        Menyediakan profile setiap mentee
 
 
MENTOR
Guru terpilih
 
 
MENTEE
Semua murid
 
 
3
 
PENGHARGAAN MURID
 
Memberi penghargaan dan pengiktirafan kepada murid melalui;
 
Aktiviti meraikan murid;
 
         i.     Hari lahir murid
 
        ii.     Sambutan hari kanak- kanak
 
      iii.      Perayaan-perayaan utama mengikut kaum seperti Hari Raya, Tahun Baru Cina, Deepavali, Krismas termasuk perayaan utama di Sabah dan Sarawak
  
 
 
 
i.          Guru meraikan murid dalam suasana gembira, rasa hormat, rasa dihargai dengan penuh kasih sayang
 
 ii.        Antara kaedah yang boleh digunakan;
 
a.       Mengumumkan ucapan selamat melalui pembesar suara sekolah
 
b.       Menyanyikan lagu bersesuaian dengan tema sambutan
Contoh:
Lagu Hari Lahir
Lagu Perayaan Utama
 
c.        Menghantar kad ucapan
Contoh:
Kad Hari Lahir
Kad Hari Perayaan
 
      iii.         Aktiviti meraikan murid boleh dilaksanakan semasa perhimpunan atau di dalam bilik darjah.
 
 
Semua guru termasuk pentadbir sekolah
 
 
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan